miércoles, 15 de marzo de 2017

El ‘Procés’ de Geert Wilders.

Des l’any 2009 participo en tertúlies als mitjans de comunicació locals. Porto pràcticament nou anys a la “Tertúlia dels Polítics” dels dimarts a COPE Lleida  (1224 OM i 97.4 FM); un temps vaig anar als debats after hour sobre economia a UA1. Recordo alguna tertúlia matinera a Segre Ràdio amb Jordi Guardiola i també vaig anar a la SER i Onda Cero esporàdicament. En la de La Manyana Televisió hi participava fixe, des que la van obrir fins que la van tancar, em va “fitxar” l’amiga Sònia Gascón recordo. Ara participo a la tertúlia nocturna de Lleida Televisió “Lleida al Dia”, coneguda col·loquialment com “El Santi Roig”. Per què explico aquest "curriculum"? Perquè els darrers cinc anys comentant l'actualitat m’han especialitzat per la força en arguments del ‘Procés'. No els cuino jo aquests arguments. Sóc més aviat el maître del restaurant que coneix bé la carta i no només m'ha passat a mi, els comentaristes habituals dels mitjans locals també han fet el màster. N’hem parlat de lluny, de prop, rient, crispats, de lo jurídic, de lo sentimental, de si hi havia 100.000 o 1.000.000 de persones,  de les verdes, de les madures, de dalt i baix, de que la vida va y viene no se detiene...5 o 6 anys non stop. Aquestes dissertacions tenen un leitmotiv: si és o no és democràtic violentar el dret polític o les decisions del TC per a culminar el 'Procés'. En aquest post hi afegeixo un exemple més que ens ofereix l’actualitat per argumentar la meva opinió sobre aquest leitmotiv. No vull convèncer ningú, em conformo a fer-vos pensar un minut. Els Països Baixos celebren avui unes eleccions decisives per a la UE. Cas que guanyi l'ultradretà i antieuropeista Geert Wilders voldrà desenvolupar el seu programa dins la Unió. Normal. "La voluntat d’un poble”, “un mandat popular clar” i les segur més de “2.000.000 persones al carrer” l'obliguen a debilitar la idea d'Europa i els principis que la sustenten (per dir-ho elegant). Aquesta partida l'haurà de jugar al terreny del Dret Comunitari. Suposo que estem d'acord. 
Dit això. La pregunta:  Estarà legitimat Wilders des d’un punt de vista democràtic i mentre Holanda formi part de la UE a ignorar les decisions dels tribunals europeus que contravinguin els seu ‘Procés’?  Estarà legitimat Geert Wilders per manipular astutament la regulació del Parlament Europeu per aconseguir les seves finalitats polítiques? El Govern de la Generalitat, si vol ser coherent amb els seus al·legats i els seus actes ha de respondre orgullós que sí. Que sí està legitimat. Wilders té un "mandat popular" recordin, una mena de patent de cors en termes sobiranistes. "Cap Tribunal pot aturar un mandat popular democràtic" repeteix dia si dia també la portaveu del govern de Catalunya. Vostè, amic lector, cregui el que consideri. Jo penso que el Dret Comunitari ha d'estar sempre per sobre del ‘Procés’ del Partit de la Llibertat (PVV).